המדען הראשי מענקים

מהמדען הראשי לרשות החדשנות – כך מעודדת המדינה באמצעות מענקים את המחקר והפיתוח במגזר הפרטי

הכירו את חוק המו"פ, וגם את השינוי המהותי שכרוך במעבר מהמדען הראשי לרשות החדשנות

ישראל היא מדינה שתמיד שמה דגש חזק על מחקר ופיתוח. עם היסטוריה ארוכה של חדשנות, הפכה ישראל למוקד של טכנולוגיה ומחקר מדעי חדשני, עם מגזר פרטי משגשג שפורץ כל הזמן את הגבולות של מה שאפשר, הסטארט-אפ ניישן. האקו – סיסטם הישראלי בהחלט מתאים לפרופיל החזוי במערכות שלנו

אחת הדרכים המרכזיות שבהן ממשלת ישראל מעודדת מחקר ופיתוח במגזר הפרטי היא באמצעות מענקים. מענקים אלה מספקים תמיכה פיננסית לחברות ויחידים שעובדים על פרויקטים חדשניים שיש להם פוטנציאל לשנות תעשיות וליצור הזדמנויות כלכליות חדשות; חשוב לציין, שההשתתפות בסיכון הכספי של היזמים באמצעות תמיכות ומענקים נועדו להקטין את היקף הסיכון ולשפר את פרמיית הסיכון של הפיתוח.

חשוב לציין שתהליך הענקת המענקים בישראל הינו תחרותי ביותר, עם קריטריונים קפדניים לזכאות והערכה קפדנית של בקשות. מענקים מוענקים בדרך כלל באמצעות מגוון סוכנויות ממשלתיות, שלכל אחת מהן המיקוד והעדיפויות הספציפיות שלה.

בלב מערכת המענקים של ישראל עומדת רשות החדשנות, האחראית לנהל ולפקח על כל מערכת האקולוגית של המו"פ במדינה. רשות החדשנות ממלאת תפקיד מפתח בקידום חדשנות, תמיכה ביזמים וחוקרים וטיפוח שיתופי פעולה בין האקדמיה והתעשייה.

כיום, כיום רשות החדשנות מהווה את הזרוע הביצועית של משרד המדע.

כלים לעידוד חדשנות בתעשייה

אחד הכלים העיקריים שבהם משתמשת רשות החדשנות לעידוד חדשנות בתעשייה הינה קרן המו"פ, המעניקה מענקים לחברות ויזמים העוסקים בפרויקטים של פיתוח. מענקים אלה יכולים לכסות מגוון הוצאות, כולל משכורות, ציוד וחומרים, ומוענקים בדרך כלל לתקופה של עד 3 שנים.

כדי להיות זכאיות למענק מקרן המו"פ, חברות חייבות להוכיח שהפרויקט שלהן חדשני מבחינה טכנולוגית ובעל פוטנציאל משמעותי למסחור. כמו כן, עליהם להציג שיש להם את המשאבים המקצועיים, ניהוליים והפיננסיים הדרושים להשלמת הפרויקט בהצלחה.

בנוסף לקרן המו"פ, קיימות בישראל גם מספר תוכניות ומסלולי מענקים נוספים, הכוללים מענקים למפעלים קטנים ובינוניים (SMEs), מענקים לשיתופי פעולה אקדמיים ותעשייתיים ומענקים לשיתופי פעולה בינלאומי.

אחת מתוכניות המענקים החדשות בישראל היא תכנית מגנ"ט של רשות החדשנות, המעניקה מענקים למאגדים של חברות ומוסדות אקדמיים העוסקים פרויקטים של מו"פ בנושאים ובאתגרים המשותפים לכולם.

התוכנית נועדה לקדם שותפויות בין התעשייה והאקדמיה, ולעודד פיתוח טכנולוגיות ומוצרים חדשים הניתנים למסחר בקנה מידה עולמי ולחזק את ארג הקשרים בין חברות ייצור תעשייתיות לבין גורמי מחקר באקדמיה. מערכת המענקים של ישראל מהווה כלי רב עוצמה לעידוד מחקר ופיתוח במגזר פרטי. על ידי מתן תמיכה פיננסית לפרויקטים חדשניים וטיפוח שיתופי פעולה בין התעשייה והאקדמיה,

היתרון הגדול שהממשלה לא מפריעה ועוזרת ליצור אקו – סיסטם תוסס של חדשנות שמייצר צמיחה כלכלית ופורצת את הגבולות של מה שאפשר.