מסטארט-אפ ניישן ל-Scale-up Nation: כיצד רשות החדשנות הישראלית מסייעת לצמיחה.

ישראל ידועה זה מכבר כ"אומת הסטארט-אפ", עם מערכת אקולוגית משגשגת שיצרה מספר רב של חברות טכנולוגיה מצליחות. עם זאת, בשנים האחרונות חל תפנית לקראת הפיכתה ל-"Scale-up Nation", עם התמקדות בצמיחה ובביסוס הרחבת חברות קיימות. רשות החדשנות הישראלית מילאה תפקיד מרכזי בתהליך המעבר הזה, בעזרת מתן תמיכה ומשאבים כדי לסייע לסטארט-אפים להתבסס ולהפוך לחברות טכנולוגיות מצליחות.

אחת הדרכים שבהן רשות החדשנות סייעה בתהליך הצמיחה הינה באמצעות מתן מימון ומענקים כדי לסייע לסטארט-אפים להרחיב ולבסס את פעילותם העסקית. הרשות מציעה מגוון תוכניות ומסלולי סיוע שנועדו לתמוך בתהליך ה- Scale-up, לרבות תוכניות למימון הצמיחה באמצעות מענקים, תשתית של  חממות טכנולוגיות, שירותי מעבדות מחקר, אשר המעניקה מימון לחברות המעוניינות להרחיב את עסקיהן, ומעבדות החדשנות, המציעות מתקנים ומשאבים חדישים להתחלה. -עליות שמחפשות קנה מידה.

בנוסף למימון ולמשאבים, הרשות מספקת גם תמיכה וחונכות על מנת לסייע לסטארט-אפים לנווט את אתגרי קנה המידה. זה כולל גישה לרשת של יזמים, משקיעים ומומחי תעשייה מנוסים שיכולים להציע הכוונה ותמיכה לאורך תהליך קנה המידה.

דרך נוספת שבה הקימה הרשות את הצמיחה היא על ידי טיפוח שיתוף פעולה ושותפויות בין סטארט-אפים וחברות מבוססות. הרשות הקימה שותפויות עם תאגידים רב לאומיים וארגונים אחרים, המספקת לסטארט-אפים גישה למשאבים ומומחיות שיכולים לסייע להם להרחיב את ההיקף במהירות וביעילות רבה יותר.

אחת הדוגמאות לכך היא השותפות של הרשות עם התאגיד הרב לאומי אינטל. באמצעות שותפות זו הקימה הרשות את מכון Intel Collaborative Research Institute for Computational Intelligence, התומך במחקר ופיתוח בתחומי בינה מלאכותית ולמידת מכונה. המכון סייע למשוך השקעות משמעותיות בסטארט-אפים ישראלים הפועלים בתחומים אלה ואפשר שיתוף פעולה בין סטארט-אפים וצוותי המחקר של אינטל.

הרשות גם הקימה שותפויות עם אוניברסיטאות ומכוני מחקר מובילים, המאפשרות לסטארט-אפים גישה למחקר ומומחיות מתקדמים. כך למשל, הרשות שיתפה פעולה עם מכון ויצמן למדע, אחד ממכוני המחקר המובילים בישראל, להקמת חברת ידע ומחקר. ידע עובדת עם סטארט-אפים למסחור המחקר והטכנולוגיות של המכון, תוך מתן גישה לקניין רוחני ומומחיות מחקרית יקרת ערך.

בנוסף לשותפויות אלו, הקימה הרשות גם מספר תכניות ויוזמות שנועדו לתמוך בצמיחה והתרחבות של ענפים ספציפיים. לדוגמה, תוכנית הביו-התכנסות של הרשות תומכת בסטארט-אפים הפועלים בתעשיות מדעי החיים והטכנולוגיה הרפואית, ומספקת מימון ומשאבים שיסייעו להם להרחיב ולמסחר את הטכנולוגיות שלהם.

בפועל, לרשות החדשנות הישראלית תפקיד משמעותי בביצוע המעבר מתפיסת ה-"סטארט-אפ ניישן" לקונספט הבוגר של "סקאל-אפ ניישן". באמצעות מתן מימון, מענקים ותמיכה במגוון מישורים ובמטרה לסייע לסטארט-אפים לצמוח ולהתבסס עסקית וטכנולוגית יחד עם טיפוח שיתוף פעולה ושותפויות בין סטארט-אפים וחברות מבוססות, סייעה הרשות לחדשנות לבסס את ישראל כמרכז עולמי לטכנולוגיה וחדשנות.

עם זאת, יש עדיין אתגרים שיש להתמודד איתם על מנת לשמור על המומנטום הזה ולהבטיח המשך צמיחה והצלחה. אחד האתגרים המרכזיים הוא הצורך למשוך ולשמור על כישרונות מובילים. ככל שהתחרות על כישרונות גוברת ברחבי העולם, חיוני שישראל תמשיך להציע סביבה תומכת ליזמים ולחדשנים, כמו גם הזדמנויות קריירה אטרקטיביות לעובדים מיומנים.

אתגר נוסף הוא הצורך להמשיך ולהסתגל לסביבה הטכנולוגית המתפתחת במהירות. ככל שטכנולוגיות חדשות צצו וטכנולוגיות קיימות יתפתחו, יהיה חיוני לרשות החדשנות להתעדכן בשינויים הללו ולספק את התמיכה והמשאבים הדרושים כדי לסייע לסטארט-אפים לחדש ולהישאר בקדמת העקומה.

לסיכום, רשות החדשנות הישראלית מילאה תפקיד משמעותי בקידום הצמיחה וההתרחבות של אקוסיסטם הסטארט-אפים בישראל. באמצעות מתן מימון, מענקים ותמיכה כדי לסייע לסטארט-אפים להתרחב ולהפוך לחברות טכנולוגיות מצליחות בשילוב טיפוח שיתוף פעולה ושותפויות בין סטארט-אפים ולבין חברות בינלאומיות מובילות, סייעה הרשות לחדשנות לבסס את ישראל כמובילה עולמית בטכנולוגיה וחדשנות. אמנם יש אתגרים שיש לטפל בהם, כמו משיכת ושימור כישרונות מובילים והסתגלות לנוף הטכנולוגי המתפתח במהירות, אך המוניטין של רשות החדשנות והמאמצים המתמשכים הופכים אותה למעמדה היטב להמשיך ולתמוך בצמיחת האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל.

במבט קדימה, ישנם מספר תחומים שבהם הרשות עשויה למקד את מאמציה. אחד מהם הוא תחום הקיימות, עם מספר גדל והולך של סטארט-אפים ומשקיעים המבקשים להתמודד עם שינויי אקלים ואתגרים סביבתיים אחרים. הרשות לחדשנות כבר הקימה מספר יוזמות המתמקדות בקיימות, כמו תכנית החדשנות הירוקה, המעניקה מימון ותמיכה לסטארט-אפים העוסקים בטכנולוגיות סביבתיות.

תחום מיקוד נוסף עשוי להיות הגברת הגיוון וההכללה בתוך המערכת האקולוגית הטכנולוגית. בעוד שתעשיית הטכנולוגיה בישראל נשלטת באופן מסורתי על ידי גברים, ישנה הכרה גוברת בחשיבות הגיוון ובצורך ליצור סביבה מכילה יותר. הרשות כבר נקטה בצעדים לטפל בכך, כמו באמצעות מסלולים ייעודיים לאוכלוסיות מוחלשות דוגמת  הנשים, החרדים והערבים, רשות החדשנות מקדמת מעשית בסטארט-אפים בבעלות ובניהול של אוכלוסיות מוחלשות במטרה לקדם מעשית גיוון מגדרי בתעשיות הטכנולוגיה ושילוב של אוכלוסיות הנמצאות כיום בתת-ייצוג בהיי-טק הישראלי.

בפועל, לרשות החדשנות הישראלית יש תפקיד משמעותי בצמיחתה והצלחתה של האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל. באמצעות מתן מימון, משאבים ותמיכה כדי לסייע לסטארט-אפים להרחיב את גודלם, וטיפוח שיתוף פעולה ושותפויות בין סטארט-אפים וחברות מבוססות, סייעה הרשות לבסס את ישראל כמובילה עולמית בטכנולוגיה וחדשנות. ברור שקיימים מגוון אתגרים שיש להתמודד איתם, אך המאמצים המתמשכים של הרשות ומחויבותה לחדשנות הופכים אותה למעמדה היטב להמשיך לתמוך בצמיחת האקוסיסטם הטכנולוגי של ישראל בשנים הבאות ובהצלחה ראויה.