רשות החדשנות קול קורא

עבור פורצי הדרך והחולמים המחפשים להטביע את חותמם בעולם, תכנית קול קורא מציעה הזדמנות ייחודית להפוך רעיונות בעלי חזון למציאות. אם אתה מאמין שלפרויקט שלך יש פוטנציאל לשבש תעשיות ולשפר חיים, פנה לרשות החדשנות הישראלית. עשו את הצעד הראשון לקראת יצירת השפעה עולמית והצטרפו לשורות המחדשים שמצאו את קולם דרך קול קורא.

אנו נפגשים עם המושג קול קורא מידי שבוע בפרסומי רשות החדשנות, במכרזים ובפרסומים של יחידות משרד הכלכלה והתעשייה, וכן בכל המערכות הציבוריות והממשלתיות.

מהו קול קורא? מה משמעותו ולמי הוא מיועד?

קול קורא הוא למעשה פרסום רשמי מטעם גורם או אדם, כאשר לקול קורא שתי פונקציות ידועות:

  1. תהליך בעל קווי אופי דומים ומקבילים למכרז, שמטרתו לחבר בין תקציב ייעודי לגורם מבצע.
    לכן, התכנים והמרכיבים של הקול הקורא כוללים את הנקודות הבאות:
    • פירוט העבודה הנדרשת.
    • תקציב ייעודי שהגוף המפרסם מוכן להעמיד לטובת העבודה.
    • תנאים להגשת תוכנית עבודה.
    • תנאי סף של מגישי ההצעה (גיל מסוים, ניסיון בתחום מומחיות וכיוצא בזה).
    • קריטריונים שמשמשים את הגוף המפרסם לבחירת ההצעה הטובה ביותר.
  1. העלאת תשומת לב ציבורית
    הקול הקורא יעסוק בסוגייה, אירוע או מיזם בעל אופי ציבורי כלשהו. לכן, הוא מהווה קריאה לאנשים, גופים ומערכות להצטרף למיזם, לתרום מהונם וממשאביהם ו/או להגיש מועמדות כדי להצטרף לקבוצת עניין לקידום נושא מסוים.

קול קורא ממוקד של רשות החדשנות

רשות החדשנות, השייכת למשרד הכלכלה והתעשייה, מוציאה מעת לעת קול קורא ממוקד להגשת בקשות לתמיכה בחדשנות טכנולוגית עבור ענפי תעשייה מיוחדים.

במסגרת זו פרסמה זירת הייצור המתקדם קולות קוראים בשיתוף עם התאחדות התעשיינים ומכוני יישום תעשייתיים לחברות תעשיית ייצור בענפי הרכב, תמרוקים, אריזות, תעופה ועוד.

כמה דוגמאות:

במהלך השנים 2019 ו-2020 התמקדה זירת הייצור המתקדם ברשות החדשנות בקולות קוראים ייחודיים בשיתוף משרדי ממשלה. בשיתוף עם משרד הבריאות פורסם קול קורא, שמטרתו לעודד מו"פ המכוון לשיפור הערך התזונתי של מזון תעשייתי, לשיפור הביטחון התזונתי של האוכלוסייה ולקידום בריאות הציבור.

בנוסף, זירת הייצור המתקדם בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון פרסמה קול קורא, שמטרתו לעודד הגשת תוכניות מו"פ והרצה לייעול ענף הבנייה, שיפור החומרים והגברת הבטיחות בענף.

החטיבה הבינלאומית של רשות החדשנות מפרסמת מידי שנה עשרות קולות קוראים לשיתופי פעולה עם גופי מחקר, חברות שיווק וחברות ייצור ישראליות עם גופים מקבילים ברחבי העולם.

המגמה מתחזקת לאורך השנים, גופים רבים יותר לוקחים חלק בפעילות, והציבור כולו נהנה מתוצאותיה.

קול קורא: זירוז פריצות דרך טכנולוגיות באמצעות תוכנית הדגל של רשות החדשנות

ישראל, עם הכלכלה הדינמית שלה, הפכה לשם נרדף להתקדמות פורצת דרך במגזרים שונים, כולל אבטחת סייבר, אגריטק ושירותי בריאות. מרכזית לזינוק זה בחדשנות היא רשות החדשנות הישראלית (IIA), אשר סייעה בטיפוח תרבות של מחקר ופיתוח. בין יוזמותיה הרבות, בולטת תכנית 'קול קורא', כמגדלור של תמיכה ביזמים וחברות העומדות לזינוקים טכנולוגיים משמעותיים.

בראשית קול קורא

תכנית קול קורא, שהוקמה על ידי ה-IIA, נועדה לשמש כזרז לחברות שנמצאות בחזית החדשנות הטכנולוגית. השם עצמו, המתורגם ל'קול הקריאה', מקפל את משימתה של התוכנית לזהות ולהגביר את הפוטנציאל של רעיונות פורצי דרך שיכולים לתרום לנוף הטכנולוגי העולמי.

מכניקת תוכנית

קול קורא אינו רק מנגנון מימון; זוהי מערכת תמיכה מקיפה המציעה שילוב של סיוע פיננסי, הנחיות רגולטוריות וגישה לשוק. התוכנית בנויה בקפידה כדי לסייע בשלבים שונים של מחזור החיים של הפרויקט, מההתחלה ועד למסחור.

הזכאות לתוכנית נקבעת על פי קבוצת קריטריונים שמעריכה את החדשנות של הטכנולוגיה, את גודל השוק הפוטנציאלי ואת היכולת של הצוות להגשים את החזון שלהם. לאחר קבלתן, חברות זוכות לגישה לחבילת משאבים, כולל מימון שיכול לכסות עד 50% מהוצאות המחקר והפיתוח שלהן, חונכות מומחים והזדמנויות נטוורקינג עם מובילי תעשייה ומשקיעים פוטנציאליים.

סיפורי הצלחה

ההשפעה של תכנית קול קורא מומחשת בצורה הטובה ביותר באמצעות סיפורי ההצלחה שלה. חברות שעברו את תוכנית 'קול קורא' המשיכו לעשות מהפכה בתעשיות שלהן. סיפורי הצלחה אלו אינם מוגבלים רק למגזר ההייטק; הם משתרעים על פני תחומים שונים, כולל ביוטכנולוגיה, אנרגיה נקייה וניידות חכמה.

דוגמה אחת כזו היא חברה שפיתחה פלטפורמה מונעת בינה מלאכותית לחקלאות מדויקת, שהגדילה באופן דרמטי את תפוקת היבול תוך חיסכון במים והפחתת טביעת הרגל האקולוגית. חברה אחרת היא חברה שהחלה צורה חדשה של אבחון רפואי לא פולשני, והופכת את שירותי הבריאות לנגישים ויעילים יותר.

ההשפעה הרחבה יותר על כלכלת ישראל

השפעותיה של תכנית קול קורא על כלכלת ישראל הן עמוקות. על ידי השקעה בפרויקטים בעלי סיכון גבוה ותגמול גבוה, התוכנית לא רק חיזקה את שיעור ההצלחה של סטארטאפים אלא גם משכה השקעות זרות למדינה. הדגש של התוכנית על חדשנות סייע למצב את ישראל כמובילה עולמית במו"פ, כאשר תאגידים רב לאומיים מקימים מרכזי מחקר במדינה כדי לנצל את מאגר הכישרונות העשיר שלה.

הסטטיסטיקה מגלה כי על כל שקל שהושקע על ידי ה-IIA באמצעות תוכניות כמו 'קול קורא', המשק הישראלי צובר מכפילים במונחים של יצירת מקומות עבודה, הכנסות מיצוא וצמיחת התמ"ג. מעגל סגולה זה של השקעה ותשואה מחזק את מעמדה של התוכנית כאבן יסוד באסטרטגיה הכלכלית של ישראל.

אתגרים והזדמנויות

למרות הצלחותיה, תכנית קול קורא מתמודדת עם אתגרים, כמו הצורך להסתגל ללא הרף לסביבת הטכנולוגיה המשתנה במהירות ולהבטיח גישה שוויונית למשאבים לכל המחדשים ברחבי הארץ. עם זאת, אתגרים אלו מציגים גם הזדמנויות לתוכנית להתפתח ולהרחיב את טווח ההגעה שלה.

במבט קדימה, ה-IIA שואף למנף את תוכנית קול קורא כדי לטפח שיתופי פעולה בינלאומיים, ובכך לאפשר לחידושים ישראלים להתמודד עם אתגרים גלובליים. התוכנית גם עומדת למלא תפקיד מרכזי בטיפוח תחומים מתפתחים כמו מחשוב קוונטי וביולוגיה סינתטית, שצפויים לעצב את עתיד הטכנולוגיה.

סיכום

תכנית קול קורא היא יותר מסתם יוזמה מימון; היא עדות למחויבות הבלתי מעורערת של ישראל לחדשנות. באמצעות מערכת התמיכה המקיפה שלה, התוכנית לא רק טיפחה מערכת אקולוגית משגשגת של סטארט-אפים אלא גם תרמה משמעותית לנוף הטכנולוגי העולמי.

כשהעולם ממשיך להתמודד עם אתגרים מורכבים, חשיבותה של חדשנות מעולם לא הייתה בולטת יותר. תוכניות כמו 'קול קורא' חיוניות להעצמת אנשי החזון והחלוצים שיובילו אותנו לעתיד זוהר יותר, מונע טכנולוגיה.