סקירה של מגמות של רשות ההשקעות הישראלי

רשות ההשקעות הישראלית (IIA) אחראית על קידום והקלת ההשקעות בישראל. הרשות מעניקה תמיכה ותמריצים לחברות המעוניינות להשקיע בישראל, במטרה לקדם צמיחה ופיתוח כלכליים. במאמר זה נסקור את המגמות של רשות ההשקעות בשנים האחרונות ונבחן את תפקידה של רשות ההשקעות בקידום ביצוע ההשקעות בישראל, הן ע"י יזמים וחברות ישראליות והן ע"י גופים בינלאומיים.

סקירה כללית של רשות ההשקעות הישראלית

רשות ההשקעות הישראלית הוקמה בשנת 1956 כחלק ממאמצי ממשלת ישראל לקדם פיתוח כלכלי. הארגון פועל בסמכות משרד הכלכלה ואחראי על גיוס וקידום השקעות בישראל. ה-IIA מציע מגוון תמריצים ותוכניות תמיכה לחברות המעוניינות להשקיע בישראל, לרבות הטבות מס, מענקים כספיים והלוואות.

מגמות בהשקעות בישראל

במהלך השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקף ההשקעות בישראל. בשנת 2021, ישראל משכה שיא של 10.5 מיליארד דולר בהשקעות זרות, לעומת 4.4 מיליארד דולר בשנת 2020. ניתן לייחס את הגידול הזה בהשקעה למספר גורמים, ביניהם הכלכלה החזקה של ישראל, כוח העבודה המיומן שלה ואקוסיסטם הסטארט-אפים התוסס שלה.

אחד המניעים העיקריים להשקעות בישראל הוא המגזר הטכנולוגי המשגשג במדינה. ישראל ידועה בחדשנות שלה ופיתחה מוניטין כמובילה בטכנולוגיה, במיוחד בתחומים כמו אבטחת סייבר, בינה מלאכותית וביוטכנולוגיה. חברות רב לאומיות רבות הקימו מרכזי מחקר ופיתוח בישראל, שנמשכו על ידי כוח העבודה המוכשר והמחקר החדשני במדינה.

בנוסף למגזר הטכנולוגי, הושקעו השקעות משמעותיות גם בתחומים נוספים במשק הישראלי, לרבות נדל"ן, תיירות וחקלאות. ממשלת ישראל הטמיעה שורה של מדיניות ותמריצים לעידוד השקעות במגזרים אלה, לרבות הקלות מס, מענקים והלוואות.

תפקידה של רשות ההשקעות כזרוע מבצעת של משרד הכלכלה והתעשייה בישראל

לרשות ההשקעות יש תפקיד מרכזי בקידום ההשקעות בישראל. הרשות מעניקה מגוון תוכניות תמיכה ותמריצים לחברות המעוניינות להשקיע בישראל, לרבות מענקים, הטבות מס והלוואות. תוכניות אלו נועדו להקל ולשפר את האטרקטיביות עבור חברות להשקיע בישראל, ולסייע להן להתגבר על מגוון חסמי כניסה בירוקרטיים, .

אחת היוזמות המרכזיות של רשות ההשקעות היא תכנית ההשקעה בישראל. תכנית זו מספקת מגוון שירותים לחברות המעוניינות להשקיע בישראל, לרבות מחקר שוק, סיוע באישורים רגולטוריים והיכרות עם שותפים עסקיים פוטנציאליים. התוכנית מציעה גם מגוון תמריצים פיננסיים לחברות, לרבות מענקים והטבות מס.

יוזמה חשובה נוספת של רשות ההשקעות היא תוכנית Start-Up Nation Central. תוכנית זו נועדה לקדם את אקוסיסטם הסטארט-אפים של ישראל ולעזור לחבר סטארטאפים עם משקיעים ושותפים פוטנציאליים. התוכנית מספקת מגוון שירותי תמיכה לסטארטאפים, כולל חונכות, אירועי נטוורקינג והיכרות עם משקיעים פוטנציאליים.

גם לרשות ההשקעות יש תפקיד מרכזי בקידום הסחר וההשקעות הבינלאומיות. רשות ההשקעות קבעה מספר רב של הסכמים דו-צדדיים עם הרבה מדינות כולל ארה"ב, סין והודו ועוד, שמטרתם לקדם סחר והשקעות בין ישראל למדינות אלו. כמו כן, רשות ההשקעות משתתפת במגוון אירועים בינלאומיים ומשימות סחר לקידום כלכלת ישראל ולמשיכת השקעות זרות.

אתגרים והזדמנויות

אמנם ישנן הזדמנויות רבות להשקעה בישראל, אך ישנם גם מספר אתגרים שיש להתמודד איתם. אחד האתגרים המרכזיים הוא המצב הגיאופוליטי באזור, שעלול ליצור אי ודאות וחוסר יציבות. כמו כן, יש חשש לזמינות כוח אדם מיומן ויוקר המחיה בישראל, שעלולים להקשות על חברות למשוך ושימור כישרונות.

למרות האתגרים הללו, ישנן הזדמנויות רבות להשקעה בישראל. הכלכלה החזקה של המדינה, מערכת הסטארט-אפ התוססת וכוח העבודה המיומן ביותר הופכים אותה ליעד אטרקטיבי עבור משקיעים. כמו כן, ממשלת ישראל הטמיעה שורה של קווי מדיניות ותמריצים לעידוד השקעות במדינה ובמיוחד באזורים בעלי עדיפות לאומית.

מפת אזורי התעשייה בעלי עדיפות לאומית מרכזת בשלושה אזורים עיקריים:

באזור הצפון, מקו יוקנעם צפונה ומזרחה;

באזור המרכז, מעבר לקו הירוק ובאזורי התעשייה של ישובים ערביים.

האזור הדרום, מקו קרית-גת- אשקלון ודרומה.

תחום אחד של הזדמנויות להשקעה בישראל הוא תחום הקלינטק. ישראל פיתחה מוניטין כמובילה באנרגיה מתחדשת, ניהול מים וטכנולוגיות ירוקות נוספות. ממשלת ישראל הטמיעה שורה של מדיניות ותמריצים לעידוד השקעות במגזר זה, לרבות הטבות מס ומענקים.

תחום נוסף של הזדמנויות להשקעה בישראל הוא תחום הבריאות. ישראל פיתחה מוניטין חזק בתעשיית הבריאות, במיוחד בתחומי המכשור הרפואי, בריאות דיגיטלית וביוטכנולוגיה. חברות רב לאומיות רבות הקימו מרכזי מחקר ופיתוח בישראל כדי לנצל את המומחיות של המדינה בתחומים אלו.

תחום נוסף, מעניין ומצליח שמושך הרבה יזמים, השקעות, הזדמנויות ותרומה לסביבה הינו תחום הפוד-ק, שמדינת ישראל נהפכה למובילה עולמית. חברות מזון ישראליות מובילות דוגמת תנובה ושטראוס הקימו חממות טכנולוגיות במגוון נושאי הפודטק וחלקן כבר עברו לשלבי הייצור הראשוניים.

סיכום

לרשות ההשקעות יש תפקיד קריטי בקידום ההשקעות בישראל. השרות מעניקה מגוון הטבות ליזמים ולמשקיעים אשר מרחיבים מפעלי ייצור מקומיים ו/או מקימים אתרי ייצור חדשים ומפעלי תעשייה מתקדמת, כל זאת במטרה למשוך משקיעים והשקעות בישראל. הקמת מפעלי התעשייה החדשים בישראל הינם לרוב בעלי עוצמה טכנולוגית גבוהה (הייטק) והם יוצרים צמיחה ופיתוח כלכליים. במהלך השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהשקעות בישראל, המונעת על ידי הכלכלה החזקה של המדינה, מגזר הטכנולוגיה המשגשג שלה, כוח האדם מקצועי ומיומן בשילוב הון המחפש הזדמנויות עסקיות. אמנם יש אתגרים להשקעה בישראל, אבל יש גם הזדמנויות רבות, במיוחד בתחום הקלינטק, הפודטק, הבריאות והבינה המלאכותית. בתמיכת רשות ההשקעות, משקיעים יכולים לנצל הזדמנויות אלו ולעזור להניע צמיחה ופיתוח כלכליים נוספים בישראל.